Het is herfst, en dat betekent: loslaten!

facebook-loslaten-vallende-bladerenHet seizoen van de herfst is aangebroken, de bomen verliezen hun bladeren en maken ruimte voor iets nieuws. Hetzelfde geldt voor ons. Dit is dé periode waarin we materie en ballast moeten loslaten. Laat het oude achter je en maak jezelf klaar voor iets nieuws.

Heb je al enige tijd het idee dat iets niet meer lekker loopt? Op relationeel of werkgebied bijvoorbeeld? Laat het dan los, vooral als het je tegenhoudt in je persoonlijke groei. Zie de herfst als het seizoen om de ervaringen en lessen van de zomer te analyseren en op te lossen. Denk daarom goed wat je los wilt laten, waar je mee wilt afrekenen en waar je vanaf wilt. Op deze manier maak je ruimte voor groei. Voor een nieuwe groei in jouw persoonlijke ontwikkeling, want de afgelopen maanden hebben we lessen geleerd en ervaringen opgedaan die ons als mens hebben veranderd. Dus nogmaals: zit jou iets niet lekker en wil je er afscheid van nemen? Doe het dan nu. Hou niet vast aan woede, angst of pijn. Ze stelen energie en houden je weg van liefde.

Van angst naar vertrouwen

Ik heb een lange tijd angst gehad, in het begin van de eetstoornis van onze dochter was deze angst 24 uur per dag aanwezig. Ik was bang om geen goede moeder te zijn, bang om haar te verliezen, bang dat ik te weinig deed om haar te “redden”, bang voor de mening van anderen, bang omdat ik haar niet kon bereiken, bang voor de gedachten die er in mijn hoofd rondspookten. Ik sliep niet meer, of heel kort en onrustig, ik was continu bezig haar te controleren: wat eet ze, wat zegt ze, wat doet ze, waar is ze, hoe denkt ze, eet ze wel genoeg… Ik was 24 uur per dag met haar bezig. Had geen tijd voor mijn partner en de jongens, voor mezelf, laat staan voor vriendinnen en collega’s, op het werk was ik “aanwezig” zonder passie, ik had een kort lontje, ik at slecht, defacebook-loslatened geen leuke dingen meer en was geprikkeld en doodmoe.

Ik had wel door dat ik zo niet door kon gaan. Ik ging bij een coach te rade, een wijze vrouw.
In plaats van me te focussen op onze dochter en haar eetstoornis, ging ik me focussen op mezelf. Ik ging haar beetje bij beetje loslaten. Dit ging niet zonder slag of stoot.  Het was voor mij als het trainen voor een marathon (een vriendin van mij is gaan trainen voor een marathon en ik volgde de stappen die zij dagelijks deed)  Elke dag een beetje verder en kijken naar waar ik naar toe wilde. Het is mijn vriendin gelukt om de marathon te lopen, en mij is het gelukt om vanuit vertrouwen te leven!!

De remedie bij controle = loslaten

Loslaten betekent niet letterlijk ’je handen ervan af trekken’. Loslaten heeft alles te maken met vertrouwen. Andersom geldt dus ook dat controleren gebaseerd is op angst. En niemand wil leven op basis van angst, toch?

Je hebt dus veel te winnen als je gaat leven vanuit vertrouwen.

Onderstaande tekst vond ik op internet

 LOSLATEN

Loslaten is niet ophouden met liefhebben

Het is herkennen dat ik het niet voor een ander kan doen

Loslaten is niet mezelf afsluiten

Het is realiseren dat ik een ander niet kan beheersen

Loslaten is niet iets mogelijk maken

Maar toestaan dat dingen gaan zoals ze gaan

Loslaten is niet vechten tegen machteloosheid

Maar accepteren dat de uitkomst zich niet laat dwingen

Loslaten is niet een ander willen veranderen of verwijten maken

Maar het beste ervan maken voor mijzelf

Loslaten is niet zorgen voor,

maar geven om een ander

Loslaten is niet uit handen nemen,

maar ondersteunen

Loslaten is niet oordelen

Maar toestaan dat de ander ook gewoon een mens is

Loslaten is niet proberen de uitkomst te regelen

Maar accepteren dat de ander zijn eigen weg gaat

Loslaten is niet beschermen

Maar toestaan dat de ander zijn eigen realiteit onder ogen ziet

Loslaten is inzien dat de ander zich niet laat controleren

Maar dat ik alleen kan streven naar degene die ik droom te zijn

Loslaten is minder bang zijn en meer liefhebben

 

Bron: Happinez, nummer 2 –2005

Mooi he?!

Loslaten is minder angst en meer liefhebben

facebook-loslaten-hoe-doe-je-dat

Maar hoe doe je dat dan, dat loslaten?

Hieronder een paar tips, die je misschien kunnen helpen om het ingesleten patroon van controleren, of terugkerende negatieve gedachten en gevoelens, te doorbreken en te oefenen in toelaten.

Word je bewust van je gedachten (je controlecentrum). Schrijf alles op wat in je opkomt. Niet in discussie gaan met jezelf, niet relativeren, gewoon luisteren naar je gedachten en ze opschrijven.

Bedenk dat het geen zin heeft om je boos of verdrietig te blijven voelen over dingen en situaties waar je geen invloed op hebt. Hoe meer aandacht je ze blijft geven hoe meer ze zich zullen verankeren in je bewustzijn. Wat je aandacht geeft, groeit! Schenk dus vooral aandacht aan wat goed gaat, wat fijn is. Ik ging bijvoorbeeld vooral de korte gesprekjes die ik met mijn dochter had, heel erg waarderen. Ik ging zien wanneer ze contact met me maakte, ik ging erop uit met haar. En de grote stappen die ik maakte zaten in het uit eten gaan met mijn lieve man. Aandacht geven aan onze relatie.

Als je weet wat je los wilt laten is het een kwestie van experimenteren, zoeken naar de manier die voor jou het beste werkt.

Onderstaande oefeningen kun je uitproberen:

-Laat de gedachten/gevoelens onder de douche, in het zwembad of in een bubbelbad letterlijk van je af stromen. Zie hoe ze verdwijnen in het putje en voel je lekker schoon en licht. Water heeft letterlijk fysiek reinigende eigenschappen, maar ook op energetisch gebied verricht het wonderen. En elke gedachte of elk gevoel bestaat uit trilling, energie.

-Vraag jezelf: wat heb ik aan deze gedachte/dit gevoel? Helpt het me verder? Wat levert het me op? Als het niets positiefs is, kun je de gedachten makkelijker loslaten, het brengt je immers niets goeds.

-Herken de negatieve gedachte, benoem deze (ah, daar is weer de gedachte die zegt dat ik…me zorgen moet maken, of de gedachte die zegt dat ik te streng was voor mijn dochter). Blijf er niet in hangen, ga iets doen.facebook-loslaten-3-heel-even-pakken

-Doe een visualisatie oefening. Beeld je in dat de gedachten of gevoelens die je los wilt laten als zandzakken op je schouders liggen. Adem een keer diep in, verzamel je moed en laat het zand met uitademen uit de zakken glijden. Laat het naast je neervallen en loop ervan weg.

– Van vasthouden naar loslaten. Pak eens een steen in je hand. Je kunt deze steen nu loslaten zodat die valt. Maar je kan hem ook loslaten met je handpalm naar boven. Zo kan de steen zijn wat die is, je kan het blijven voelen, met je aandacht er bij zijn en als de steen zijn eigen weg gaat is het oké. Loslaten is een proces van inzicht en bewustwording. Een proces van er mogen zijn van jezelf, zonder oordeel. Dan hoef je ook niet meer te voldoen aan alle verwachtingen en hoge eisen.

Natuurlijk zijn er nog veel andere manieren, probeer gewoon. Het belangrijkste is dat je leert herkennen wanneer je ‘vast’ zit in iets (je gedachten).

Dat je niet leeft vanuit angst maar vanuit vertrouwen. Het levert je een lichter leven op. Met een heleboel energie voor alle positieve dingen die er voor jou toe doen.

Het geheim van loslaten schuilt in acceptatie, aanvaarding van onszelf als mens en van de wereld om ons heen.

Heel veel succes met loslaten en heb je aanvullende tips: laat het me weten!

facebook-loslaten-koester-de-mooie-momenten

Als jij door het leven gaat als een stralende herfstzon, komen er mensen naar je toe om zich op te warmen aan je stralen…..

 

XX

Mariska

Leave a comment